poniedziałek, 31 października 2011

Kierownik czy lider?

Powszechnie używana definicja mianuje kierownictwo jako wrodzoną zdolność do kształtowania miejsca pracy tak, by podobało się ono ludziom. Paul Harsey w swoim dziele „Sytuacyjna teoria przywództwa” określa dowództwo jako „proces, dzięki któremu przywódca oddziałuje na elementy tak, by stworzyć upragniony efekt”. Natomiast, inny znany naukowiec określa przywódce jako osobę, która kieruje zespołem. W dzisiejszym świecie zarówno miano „lidera” i „kierownika” idą ze sobą w parze. Jednak nie do końca jest to prawda.

Dla nikogo nie jest zaskoczeniem fakt, że wydajność pracowników zależy od stylu dowodzenia nimi. Jeden zły ruch może spowodować, utratę zaufania i wiary pracowników w zdolności swoich przełożonych. Nasuwa się pytanie: - jaka jest różnica między byciem rzetelnym kierownikiem, a świetnym liderem? Bycie liderem, to unikalna zdolność do ZACHĘCANIA swoich pracowników DO DZIAŁANIA, zwłaszcza w chwilach zwątpienia w swoje siły.

Wiele firm nie inwestuje w prawidłowe szkolenia dla „świeżo upieczonych” kierowników. W czasach ciągłych zawirowań gospodarczych, programy szkoleniowe są często pomijane, ze względu na zmniejszenie kosztów. Choć wydaje się to prostym rozwiązaniem, w rzeczywistości jest to bardzo zły wybór.Przeprowadzone badania pokazują, że aż 61% osób uczestniczących w takich treningach utrzymało się na stanowisku przez co najmniej 5lat! Fakty same mówią za siebie. Szefowie zapominają, iż istnieje wiele opcji doskonalenia swoich pracowników. Firma mogla zainwestować w osobisty trening, profesjonalne zajęcia szkoleniowe czy choćby krótkie szkolenia on-line.

Wydajność przywódców firmy jest kluczowym wskaźnikiem sukcesu firmy.

Oto kilka głównych cech, jakie powinien posiadać skuteczny przywódca:

- pozwala pracownikom działać,wyrażać swoją kreatywność, ale wie też, kiedy wkroczyć- lider umożliwia swojej załodze niezależność podczas pracy, jednak ostateczne decyzje podejmuje ON;

- ma jasny, konkretny pogląd na temat działania firmy i dzieli się nim z pracownikami, w ten sposób zyskuje pewność, że cala załoga dąży do tego samego celu;

- odpowiada na potrzeby pracowników w twórczy sposób, co oznacza, że nie tylko kieruje innymi ale także słucha sugestii i nowych pomysłów swoich podwładnych.

Właściciel firmy, to duże wyzwanie w dzisiejszych czasach. Poświęcając swoją uwagę i czas na motywowanie swoich pracowników, prawdziwy „przywódca” przetrwa każdy sztorm, mając przy sobie świetnie wyszkoloną załogę.